تاریخ شمسی: 1397/10/29

عضویت در خبرنامه پارک

 
لینکداین پارک مازندران
تلگرام پارک مازندران
گوگل پلاس پارک مازندران
تویتر پارک مازندران
فیسبوک پارک مازندران
صفحه اصلی » اخبار
رئیس پارک علم و فناوری مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس: فرهنگ نوآوری در کشور کم‌رنگ است
» تاریخ انتشار: 13:27:9 1397/10/22
رئیس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه ۹۵ درصد دانشگاه‌های کشور ثروت‌آفرین نیستند، گفت: فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در جامعه ما کمرنگ است، برخی‌ها فکر می‌کنند این مشکل با پول حل می‌شود در حالی‌که پول را می‌گیرند اما گرفتارتر می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ارتباط صنعت و دانشگاه نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز نتوانسته است به درجه‌ای از پیشرفت با هدف ثروت‌آفرینی برسد و شاید راه‌اندازی مجموعه‌هایی که امروزه از آن به‌عنوان پارک‌های علم و فناوری یا قطب فناوری نام برده می‌شود، اندیشه علمی و تحقیقاتی جهان را به‌سمت پُر کردن خلأ ناشی از این ارتباط تشویق کرده است.
پارک‌های علم و فناوری این امکان را برای شرکت‌های متوسط و کوچک فراهم می‌کنند که در کنار استفاده از تجربیات و مشاوره‌های گروه‌های تخصصی به کارآفرینی و تولید محصولات دانش‌بنیان بپردازند.
 سال 1374 با تاسیس نخستین پارک علم و فناوری ایران در اصفهان به عنوان شهرک علمی و تحقیقاتی راه همواری در مسیر فناوران ایجاد شد، تاکنون 44 پارک علم و فناوری در ایران تاسیس شده است و در تقسیم‌بندی انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی(IASP)، ایران در گروه غرب آسیا  و شمال آفریقا قرار دارد، سایر مناطق شامل اروپا، آمریکای لاتین، شمال آمریکا، جنوب آفریقا و اقیانوسیه هستند که 400 شرکت در زیرمجموعه این انجمن بزرگ با 150 هزار شرکت هایتک قرار دارد.
پارک علم و فناوری مازندران نیز در سال 89 تأسیس شد و یک سال پس از آن به‌طور رسمی به ریاست مجتبی بلباسی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، در حال حاضر علی معتمدزادگان ریاست این پارک را برعهده دارد.
اکنون مازندران دارای یک پارک علم و فناوری و 6 مرکز رشد فناوری است، مراکزی نیز در دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، دانشگاه آزاد و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری راه‌اندازی شده‌اند که با پارک علم و فناوری مازندران همکاری مناسبی دارند، تاکنون 120 محصول با حمایت پارک علم و فناوری مازندران تجاری‌سازی شده است و تعدادی نیز در فرآیند تجاری‌سازی قرار دارند.
یکی از فرصت‌های تبادل اندیشه و بازار کسب و کار فناورانه که در دل خود می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان را فراهم کند، برپایی نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار است که در حاشیه یکی از نمایشگاه‌های اخیر مازندران با علی معتمدزادگان رییس پارک علم و فناوری استان به‌گفت‌وگو نشستیم.
فارس: سابقه نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری در مازندران به 20 ساله رسیده است در این سال‌ها دستاوردهای خوبی نیز به نمایش گذاشته شده و هر ساله پیشرفت محسوسی دیده می‌شود مانند رونمایی از پنج محصول جدید که در نمایشگاه اخیر داشتیم، تا چه اندازه این نمایشگاه‌ها به آن‌چه مد نظر جامعه هدف بوده است نزدیک شده است با توجه به اینکه ادارات دولتی را نیز در نمایشگاه‌ها داریم؟
بخشی از دستاوردها صرفاً پژوهشی و بخشی قابل تجاری‌سازی هستند، برخی نزدیک به بازار و برخی دور از بازار هستند که هر کدام در سطوح مختلف قرار دارند، بیشتر بازدیدکنندگان از دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان و تا حدی دانشجویان و اعضای هیات علمی و سرمایه‌گذاران هستند.
اگرچه تمام کار نمایشگاه محصول‌محور است اما بیشتر جنبه فرهنگ‌سازی دارد، بازدیدکنندگان با کسب و کارهای دانش‌بنیان آشنا می‌شوند، برخی‌ها که به بازار نزدیک‌ترند ممکن است به یکدیگر خدمات بدهند، مراکز رشد یک شهرستان با سایر مراکز آشنا می‌شوند.
اینکه چرا ادارات در کنار شرکت‌ها هستند به این دلیل است که هدف از برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها فرهنگ‌سازی است، البته در نمایشگاه‌های تخصصی که در حوزه فناوری بر پا می‌شود شرکت‌ها غرفه می‌گیرند و بیزینس‌من‌ها می‌آیند، گاهی اوقات به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که در نمایشگاه تخصصی برون‌مرزی و یا داخلی که بین‌المللی و با ماهیت اقتصادی هستند شرکت کنند.
فارس: ادارات و استانداری که در نمایشگاه‌های پژوهش و فناوری حضور دارند چه کمکی به این بخش داشته‌اند؟
ببینید، ما سالانه شاهد حضور اداراتی چون محیط زیست، چند مرکز تحقیقاتی و استانداری مازندران در نمایشگاه‌ها هستیم، این‌ها نهادهای حکومتی هستند و از آنها نیز انتظار نمی‌رود کار بیزینسی را انجام بدهند، استانداری از سهم یک درصد پژوهشی به حمایت برخی از شرکت‌ها آمد و تاکنون از چهار پروژه به‌طور مستقیم حمایت کرد، محیط زیست نیز به همین صورت، و واقعاً شرکت‌های جوان ما به این پشتیبانی‌ها نیاز دارند و امیدوار می‌شوند.
فارس: خیلی از افرادی که وارد پارک علم و فناوری می‌شوند هیچ برنامه‌ای برای تجاری‌سازی ندارند و خیلی از آنها در فاز پژوهشی مانده‌اند، شما علت را در چه چیز می‌دانید؟
به‌نظر می‌رسد این افراد یا علاقه‌ای به ادامه کار ندارند یا بلد نیستند و یا نمی‌خواهند، اما هدف ما این است که به همه صاحبان ایده تا مرحله فروش محصول کمک کنیم، اگر برای کسی اولویت نخست تجاری‌سازی یک دستاورد باشد حتماً راه آن را پیدا می‌کند و درجا نمی‌زند، برخی‌ها ممکن است کسب و کار دیگری داشته باشند و شرکت دانش‌بنیان را در نیز در کنار آن دارند، بنابراین چندان به تجاری‌سازی فکر نمی‌کنند.
فارس: پس نقش پایش‌ها چه می‌شود؟
ما تلاش داریم اگر کسی به پارک می‌آید برنامه جدی داشته باشد، فرد و هدف او از آمدن به پارک را صد درصد پایش می‌کنیم و اگر موفق باشد در چرخه حمایتی ما قرار می‌گیرد، این در حالی است که برای برخی از سازمان‌ها ممکن است جنبه پژوهشی و دستاوردی مهم نباشد.
فارس: نگاه پارک علم و فناوری بیشتر به‌سمت دانشگاه‌ها است اما این مراکز همچنان در سطح یک مانده‌اند و کارآفرین و ثروت‌آفرین نیستند، شاید در مراکز رشد نیز هنوز به آن درجه از موفقیت دست نیافته‌ایم و چالش‌هایی مشاهده می‌شود، پارک علم و فناوری و مراکز رشد چه‌طور می‌توانند این فضا را تغییر دهند؟
ببینید، 80 درصد پارک‌های علم و فناوری عمدتاً شرکت‌های استارت‌آپی هستند، همان‌طور که گفتید نگاه ما به جوان و فارغ‌التحصیل دانشگاهی یعنی به دانشگاه خیلی زیاد است، دانشگاه‌های ما کارآفرین و ثروت‌آفرین نیستند.
یک چرخه‌ای به نام تبدیل علم به ثروت و ثروت به علم داریم، یعنی پول را هزینه و تبدیل به پژوهش و محصول پژوهشی می‌کنیم، خیلی جاها ماده اولیه را به ماده ثانویه تبدیل می‌کنیم به‌عنوان نمونه درخت را به کاغذ تبدیل می‌کنیم و این یعنی ارزش افزوده، اینجاست که پول به پژوهش و پژوهشی که به خدمت جامعه و صنعت می‌آید دوباره  تبدیل به پول با ارزش افزوده خیلی بیشتری شده و بخشی از آن صرف تحقیق و توسعه می‌شود.
بخشی از سیستم‌های تحقیق و توسعه در خود کارخانجات و یک بخشی با دانشگاه‌ها در ارتباط هستند و دوباره پول را در دانشگاه‌ها تزریق می‌کنند و دوباره صرف توسعه علم می‌شود و این چرخه باید کامل باشد، این دانشگاه ثروت‌آفرین و ارزش‌آفرین اما 95 درصد دانشگاه‌های کشور در این فضا نیستند و باید وارد این مقوله شوند.
باید بدانیم که هیأت علمی، دانشجو، کارمند و ساختمان وسیله یا ابزاری است برای اینکه بتواند یکسری افراد جوان را به افراد کارآمد تبدیل کند، از طرفی پارک علم و فناوری و مراکز رشد بسترهایی هستند که شرکت‌ها در آنجا خدمات می‌گیرند تا در بازار موفق باشند.
فارس: به‌نظر شما یک پارک علم و فناوری موفق، چه مجموعه‌ای است؟
این یک اصل است که اگر هر چه‌قدر یک پارک و مرکز رشد خدمات بهتری ارائه بدهد، شرکت‌های بهتری را جذب می‌کند و شرکت‌ها در این فضا رشد می‌کنند.
خیلی وقت‌ها ما فراموش می‌کنیم و خود را در قالب یک نهاد دولتی نگاه می‌کنیم و مدام «نکُن بکن» می‌گوییم و در نتیجه شرکت‌ها دلیلی نمی‌بینند که بیایند و در این مجموعه کار کنند، هنوز برخی از مراکز ما نمی‌توانند بستری برای جذب و رشد شرکت‌های توانمند باشند.
پارک و حتی مرکز رشد باید خود را ارزیابی کند و بگوید تا چه میزان یک شرکتی که بیرون هست و از ما نیست حاضر است که بیاید و در مجموعه ما کار کند؟ هر وقت به این نتیجه رسیدیم که اگر شرکتی از مجموعه ما جدا و یا هر چه‌قدر که از مجموعه ما دور شود دچار تزلزل می‌شود، پس ما خوب کار می‌کنیم.
فارس: چه کنیم که فرهنگ نوآوری و کمک به نوآوران و مبتکران صورت واقعی‌تری بگیرد؟
برخی از چالش‌ها عنوان شد، بخش بعدی به روحیه کارآفرینی شرکت‌ها و سازمان‌ها بازمی‌گردد، ببینید؛ ما کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی مختلفی را در طول سال برای جامعه هدف داریم اما موضوع این است که خیلی از افراد کارآفرین نیستند، ادبیات ورود محصول به بازار را نمی‌دانند، یا بلد نیستند و یاد نگرفتند، برای همین در مراحل اولیه می‌مانند.
فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در جامعه ما کم و یا کمرنگ است، همیشه فکر می‌کنند مشکل‌شان با پول حل می‌شود در حالی‌که پول را می‌گیرند اما نمی‌توانند راهی از پیش ببرند و بیشتر بدهکار و گرفتارتر می‌شوند چون مشکل آن جای دیگری است.
البته برخی‌ها به‌ویژه استارت‌آپ‌ها هوشمندتر هستند، با ادبیات و چارچوب بازار کار آشنا هستند و موفق‌ترند، برخی‌ها مقاومت می‌کنند و حاضر نیستند خودشان را تطبیق بدهند.
فارس: در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.
فضای جامعه باید فضای پویا و روان اقتصادی باشد، تا این شرایط و فضای روابط بین‌الملل و بازارهای بزرگ جهانی به روی ایران باز نشود شرکت‌ها نمی‌توانند نیازمندی‌های اولیه و تکنولوژیک را ارزان و بدون دغدغه از بازار خارجی تهیه کنند و محصول نهایی را به بازار خارجی بفروشند، وقتی فضای اقتصادی جامعه بیمار است و مشکل دارد این شرکت‌ها مبتلا به یک‌سری مشکلات هستند.

» تصاویر بیشتر :