پـارک علم و فنـاوری مازنـدران
معرفی مرکـز
معرفی مرکـز مرکز رشد واحدهای فناور بابلسر

نـام مرکـز: مرکز رشد واحدهای فناور بابلسر

تاریخ تاسیـس: 1401/05/18

شماره ی مرکـز: 01133259868

آدرس وب سایـت:http://babolsar.mstp.ir/

کـد پستـی: 4515548168

آدرس مـرکـز:
مازندران ، ساری ، خیابان خیام ، جنب فروشگاه جانبو ، ساختمان جامع مرکز رشد واحد های فناور ساری

تـوضیـحات مـرکز رشـد

مرکز رشد مرکز رشد، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف فناوری متشکل شده‌اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می‌کند. مراکز رشد فناوری با هدف جمع نمودن توانایی‌های پژوهشی و اطلاعاتی دانشگاه‌ها، صنایع و شرکت‌های دولتی و خصوصی به منظور تجاری کردن نتایج تحقیقاتی، طراحی و تاسیس شده‌اند. این مراکز با تلفیق توانایی پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان صنایع به توسعه سریع فناوری کمک می‌کنند. این توسعه با همکاری اساتید، صاحب نظران علمی، متخصصین و پژوهشگران داخلی و خارجی و بهره گیری از اطلاعات و تجربیات دیگر کشورها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌پذیرد. اهداف مختلفی برای ایجاد مراکز رشد وجود دارد؛ پاره‌ای از آنها با هدف حمایت از فناوری علمی به منظور رشد و توسعه منطقه ایجاد می‌گردند و پاره‌ای دیگر با هدف رشد اقتصادی و انتقال، جذب و بومی کردن فناوری تشکیل شده­اند. در کشورهای در حال توسعه ماموریت اصلی مراکز رشد عمدتاً در زمینه نوسازی صنایع موجود برای توسعه اقتصادی منطقه­ای - ملی و نیز کاهش شکاف فناوری با کشورهای صنعتی برای افزایش توان صادرات و رقابت در بازارهای بین المللی است. در حالی که در کشورهای صنعتی ماموریت اصلی، بیشتر بر نوآوری محصول در راستای افزایش توان رقابت بین المللی متمرکز می‌گردد. براساس تعریف فوق، می­توان دریافت که مرکز رشد یک سازمان حمایتی است. این مرکز از کارآفرینانی که به دنبال راه­اندازی کسب و کارهای جدید و فناورانه هستند، حمایت می‌نماید تا بتوانند ضمن راه‌اندای کسب و کار جدید و مبتنی بر دانش، در جامعه شغل ایجاد نموده و با ارائه کالاها و خدمات تخصصی و فناورانه خود، هم سطح فناوری در جامعه را اتقاء داده و هم بتوانند از این رهگذر منافع مادی خود را نیز تامین نمایند. بنابراین نوپا بودن کسب و کار، جدید، تخصصی و فناورانه بودن موضوع آن کسب و کار و قابلیت تجاری شدن محصولات (کالا/خدمات) آن واحد نوپا، سه شاخص مهم برای عضویت در مراکز رشد هستند. دوره پیش رشد یا رشد مقدماتی دوره‌ای حداکثر شش ماهه است که در آن، به افراد یا گروه‌های مستعدی که دارای ایده‌های نوآورانه صنعتی هستند، مشاوره و آموزش‌های لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت حقوقی مستقل داده می‌شود و در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا می‌توانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. زمان این دوره با تصویب شورای مرکز رشد تا 9 ماه قابل افزایش است. به افراد یا تیم پذیرش شده در این دوره هسته فناور می‌گویند. دوره رشد دوره­ای حداکثر سه ساله، که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی از قبیل بلوغ فناوری، مالی و سازمانی دست می­یابند و پس از آن از مرکز رشد خارج می­شوند. زمان این دوره در شرایط خاص تا 5 سال قابل افزایش است. به واحد پذیرش در دوره رشد، واحد فناور مستقر می‌گویند. واحدهای فناور واحدهای دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می‌نمایند. این واحدها شامل شرکت‌های خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها یا دستگاه‌های اجرایی هستند. ایده محوری فکری نو از قبیل اختراع، ایده خلاقانه، خدمت دانشی و تخصصی است که هسته‌ها یا واحدهای فناور برای تبدیل آن به نوآوری یا فرآیند تخصصی به مراکز رشد علم و فناوری وارد می‌شوند. مرکز نوآوری مرکزی که به حمایت از افراد مستعد و خلاق - با چشم انداز توسعه فن آفرینی - از طریق ایجاد بسترهای حمایتی مناسب و زمینه‌سازی برای­ پرورش ایده‌های نو و کاربردی می‌پردازد. نوآوری بکارگیری و پیاده ساختن ایده ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت یا فرآیند تازه، قابل عرضه به بازار باشد. محصول (کالا/خدمت) مراکز سه‌گانه فوق می‌توانند ایده‌هایی را که منجر به تولید کالاهای جدید و فناورانه یا ارائه خدمات جدید، تخصصی و فناورانه می‌شوند، پذیرش نمایند. همچنین شرکت‌هایی که کالا و خدمات آنها ساخته و آماده شده و در حال حاضر قابلیت تجاری‌سازی دارند نیز، می‌توانند در مرکز رشد یا پارک فناوری پذیرش شوند. مزایای پذیرش و استقرار در مرکز رشد بهره‌مندی از مجاورت با متخصصین حرفه‌ای تسهیل در فرآیند تجاری‌سازی فناوری بهره‌مندی از خدمات مرکز رشد بهره‌مندی از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

نقشه مـرکز رشـد